ReHis - Literatúra
rehis logo
Akcia: Rozšírené hľadanie Výsledok predchádzajúceho hľadania Všetky záznamy Tlačiť Pomocník

Negramotnosť a gramotnosť v meniacom sa svete

Druh adresy (o koho ide):

článok v časopise

Jazyk:

SK

Autor:

Lukáč Marek

Zhrnutie:

Fenomén negramotnosti je celosvetovým problémom, ktorý nadobudol sociálno-patologické rozmery.

Rok:

2001

Štát:

Slovensko

Časopis:

Vzdelávanie dospelých

Zväzok, rok, číslo:

ročník VI, 2001, č. 1

Dátum publikovania:

00//0000

Strana:

20-41

Text:

Vzdelanie nadobúda v postindustriálnej spoločnosti najvyššiu hodnotu a stáva sa nevyhnutným prvkom života spoločnosti a jednotlivca, nadobúda charakter inštrumentálnej veličiny riadiacej spoločenské procesy. Existuje skupina ľudí, ktorá sa z rôznych dôvodov nestala objektom vzdelávacích aktivít, avšak oveľa závažnejšia je pomerne veľká skupina ľudí, ktorí neovládajú základné prvky čítania a písania. Fenomén negramotnosti je celosvetovým problémom, ktorý nadobudol sociálno-patologické rozmery. Vzhľadom ku kultúrnej, ekonomickej a sociálnej rozdielnosti v jednotlivých krajinách, bolo nevyhnutné vytvoriť odlišné kritéria pre posudzovanie gramotnosti a negramotnosti. Podľa úrovne schopností čítať a písať je možné špecifikovať základné druhy negramotnosti: klasická, funkčná, jazyková a kultúrna. Štatistiky UNESCO uvádzajú údaje o negramotnosti v Európe. Aj na Slovensku je možné usudzovať istú mieru úplnej negramotnosti najmä medzi rómskymi obyvateľmi, kde zlyháva inštitút povinnej školskej dochádzky. Inštitúcie medzinárodnej autority vo vzdelávaní, akou najmä je UNESCO sa vo svojich strategických programoch podrobne venujú odstraňovaniu negramotnosti.

Kľúčové slová:

negramotnosť, klasická negramotnosť, funkčná negramotnosť, jazyková negramotnosť, kultúrna negramotnosť