ReHis - Literatúra
rehis logo
Akcia: Rozšírené hľadanie Výsledok predchádzajúceho hľadania Všetky záznamy Tlačiť Pomocník

Vzorová náplň činnosti krajského úradu

Jazyk:

SK

Autor:

kolektív autorov

Dátum publikovania:

00//0000

Text:

Vzorová náplň činnosti krajského úradu


Príloha č. 1 k Smernici Ministerstva vnútra Slovenskej republiky číslo 202-2003/04506 z 12. decembra 2003, ktorou sa vydáva Vzorový organizačný poriadok krajského úradu
Krajský úrad zabezpečuje výkon štátnej správy a ďalšie administratívnosprávne činnosti na jednotlivých úsekoch štátnej správy v odboroch a iných organizačných útvaroch takto:


I. Odbor všeobecnej vnútornej správy a živnostenského podnikania

1. oddelenie štátneho občianstva a matrík
- prijíma a kompletizuje žiadosti občanov o udelenie štátneho občianstva SR,
- odstupuje ministerstvu vnútra kompletné žiadosti o udelenie štátneho občianstva SR na rozhodnutie spolu s príslušným návrhom na riešenie,
- doručuje listiny o udelení štátneho občianstva SR žiadateľom a zabezpečuje oznamovaciu povinnosť,
- rozhoduje na žiadosť občana o prepustení zo štátneho občianstva Slovenskej republiky,
- vydáva osvedčenia o štátnom občianstve SR a vedie evidenciu o ich vydaní,
- vyrubuje správne poplatky za udelenie a stratu štátneho občianstva a vedie evidenciu o zaplatení správnych poplatkov podľa osobitného zákona,
- vedie krajskú evidenciu o udelení a stratách štátneho občianstva SR,
- podáva kompletné informácie o problematike štátneho občianstva,
- overuje výpisy z matrík určené na použitie v cudzom štáte (vydáva apostillu),
- vydáva súhlas so zápisom alebo na zmenu zápisu v matrike podľa rozhodnutia úradu alebo súdu cudzieho štátu,
- vykonáva kontrolu vedenia a uloženia zbierky listín na okresných úradoch vo svojom územnom obvode.
ďalšia činnosť mimo úseku štátneho občianstva a matrík :
Zabezpečuje úlohy, v ktorých krajský úrad
- je odvolacím orgánom voči rozhodnutiu príslušného obvodného úradu o zmene mena alebo priezviska,
- vykonáva štátny odborný dozor nad spôsobom osvedčovania listín na podpisov a listinách obvodnými úradmi a obcami (§ 8 zákona č. 599/2001 Z. z. o osvedčovaní listín a podpisov na listinách),

2. oddelenie správne

a) na úseku priestupkovomZabezpečuje úlohy, v ktorých krajský úrad
- rozhoduje v priestupkových veciach v rozsahu odvetvovej pôsobnosti a funkčnej príslušnosti (len vo veciach patriacich do pôsobnosti odboru všeobecnej vnútornej správy), a to v rámci:a) odvolacieho konania (§ 58, § 59, § 60 zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní),b) obnovy konania (§ 63 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní),c) preskúmania rozhodnutí mimo odvolacieho konania (§ 65 zákona č. 71/1967 Zb.), d) konania o proteste prokurátora (§ 69 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní),
ďalej- zabezpečuje v rozsahu odvetvovej pôsobnosti a funkčnej príslušnosti riadiacu a metodickú činnosť vo vzťahu k obvodným úradom pri aplikácii zákona SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov a odbornú a poradenskú činnosť pri aplikácii zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní,
- zabezpečuje kontrolnú činnosť na úseku priestupkovom vo vzťahu k obvodným úradom v rozsahu pôsobnosti, vrátane vykonaných opatrení na odstránenie nedostatkov,
- prešetruje sťažnosti, podnety a oznámenia občanov na zverenom úseku a v rozsahu svojej pôsobnosti (zákon NR SR č. 152/1998 Z.z),
- zabezpečuje analytickú a rozborovú činnosť na priestupkovom úseku vo vzťahu k obvodným úradom v kraji (zákon SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov),

b) na úseku územného a správneho usporiadania, štátnych symbolov, verejných zbierok a sčítania obyvateľov
- vypracúva a predkladá vláde stanoviská k zriadeniu, zrušeniu, rozdeleniu a zlúčeniu obce (§ 2 ods. 3 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov),
- zabezpečuje komplexnosť podkladov z obcí na rokovanie vlády,
- rozhoduje na základe súhlasu obce o inej zmene územia obce ako je zriadenie, zrušenie, rozdelenie alebo zlúčenie obce (§ 2 ods. 4 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov),
- určuje obce patriace do pôsobnosti pracoviska obvodného úradu, ktoré môže zriadiť krajský úrad ... (§ 3 ods. 3 zákona č. 515/2003 Z. z.) o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
- v spolupráci s obcami pripravuje podklady a vypracúva návrh na vyhlásenie obce za mesto (§ 22 ods. 4 zákona NR SR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov),
- vykonáva dohľad nad správnym používaním štátnych symbolov v územnom obvode kraja (§ 14a zákona NR SR č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní v znení neskorších predpisov),
- rozhoduje o povolení konania verejnej zbierky na území kraja alebo jeho časti, ak nie je príslušný obvodný úrad, ktorej výnos sa má použiť v Slovenskej republike (§ 5 ods. 1 písm. b) zákona č. 63/1973 Zb. o verejných zbierkach a o lotériách a iných podobných hrách v znení neskorších predpisov),
- v súčinnosti s krajskými správami Štatistického úradu SR organizačne zabezpečuje prípravu a vykonanie sčítania obyvateľov, domov a bytov vo svojom územnom obvode (§ 9 ods. 1 zákona č. 165/1998 Z. z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2001),
- v spolupráci so Štatistickým úradom SR zabezpečuje propagačnú a informačnú kampaň k sčítaniu (§ 9 ods. 2 písm. c) a § 10 písm. b) zákona č. 165/1998 Z. z.),
- v súčinnosti s krajskou správou ŠÚ SR koordinuje činnosť obvodných úradov súvisiacu s prípravou sčítania (§ 10 písm. a) zákona č. 165/1998 Z. z.),
- navrhuje zástupcu úradu do ústrednej komisie pre sčítanie (§ 13 ods. 3 zákona č. 165/1998 Z. z.),
- sleduje a nahlasuje informácie o územných zmenách v územnom obvode kraja do centrálneho registra obcí SR vedeného Ministerstvom vnútra SR,
- podáva príslušnému súdu návrhy na určenie povinnosti obce vypovedať dohodu alebo členstvo v medzinárodnom združení z dôvodu ich rozporu s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, so zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, alebo s verejným záujmom (§ 21 ods. 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov), - môže podať na súd z dôvodu nesplnenia zákonom ustanovených podmienok návrh na určenie povinnosti vypovedať dohodu o spolupráci alebo členstvo v medzinárodnom združení územných celkov alebo územných orgánov (§ 5 ods. 7 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch),
c) na úseku volieb a referenda
- vykonáva organizačno-technické zabezpečenie volieb do Národnej rady Slovenskej republiky, voľby prezidenta Slovenskej republiky, volieb do orgánov samosprávy obcí, volieb do orgánov samosprávnych krajov, volieb do Európskeho parlamentu a referenda podľa- § 50 zákona SNR č. 80/1990 Zb. o voľbách do Slovenskej národnej rady v znení neskorších predpisov;- § 51 zákona NR SR č. 46/1999 Z. z. o spôsobe voľby prezidenta, o ľudovom hlasovaní o jeho odvolaní a o doplnení niektorých ďalších zákonov;- § 53 zákona SNR č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov;- § 18 ods. 1 a 5, § 22 ods. 1, § 39 ods. 4, § 40 ods. 3, § 50 zákona č. 303/2001 Z.z. o voľbách do orgánov samosprávnych krajov a o doplnení Občianskeho súdneho poriadku;- § 39 zákona č. 331/2003 Z.z. o voľbách do Európskeho parlamentu;- § 27 ods. 1 zákona SNR č. 564/1992 Zb. o spôsobe vykonania referenda v znení neskorších predpisov;

d) na úseku registrácieZabezpečuje úlohy, v ktorých krajský úrad
- vykonáva konanie o registrácii záujmových združení právnických osôb (§ 20 zákona č. 40/1964 Zb. v znení neskorších predpisov – Občiansky zákonník),
- vydáva rozhodnutia o zápise do registra združení,
- vydáva rozhodnutia o odmietnutí registrácie, zmenách v stanovách, štatutárnych zástupcov a sídla združenia,
- zabezpečuje konanie o zániku združenia (výmaz z registrácie),
- vedie register združení,
- vydáva odpisy (fotokópie) rozhodnutí, výpisy z registra a stanoviská o registrovaných združeniach,
- vykonáva konanie o registrácii neinvestičných fondov (§ 9 zákona NR SR č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch),
- vydáva rozhodnutia o zápise do registra neinvestičných fondov (§ 10 ods. 1 zákona NR SR č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch),
- vydáva rozhodnutia o odmietnutí registrácie, zmenách v štatúte štatutárneho zástupcu a sídla neinvestičného fondu (podľa zák. č.71/1967 Zb.),
- zabezpečuje konanie o zániku neinvestičného fondu (výmaz z registra) (§ 14 ods. 2 zák. NR SR č. 147/1997 Z. z.),
- vedie register neinvestičných fondov a plní funkciu registrového úradu (§ 9 ods. 2 zákona NR SR č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch),
- zabezpečuje zverejnenie údajov zapísaných v registri neinvestičných fondov v Obchodnom vestníku (§ 10 ods. 6 zákona NR SR č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch),
- vydáva odpisy rozhodnutí, výpisy z registra a stanoviská o registrovaných neinvestičných fondoch,
- vykonáva dohľad, či neinvestičný fond plní účel, na ktorý bol zriadený, vyhodnocuje výročné správy a podľa zákonom stanovených dôvodov môže podať návrh na zrušenie fondu (§ 26 ods. 1 zákona NR SR č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch),
- vykonáva konanie o registrácii neziskových organizácií poskytujúcich všeobecne prospešné služby a je registrovým úradom (§ 9 zákona NR SR č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona č. 35/2002 Z. z.),
- vydáva rozhodnutia o registrácii a vykonáva zápisy do registra neziskových organizácií poskytujúcich všeobecne prospešné služby (§ 11 ods. 1 zákona NR SR č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona č. 35/2002 Z. z.),
- vydáva rozhodnutia o odmietnutí registrácie, zmenách v štatúte štatutárneho zástupcu a sídla neziskovej organizácie poskytujúcej všeobecne prospešné služby,
- zabezpečuje konanie o zániku neziskovej organizácie poskytujúcej všeobecne prospešné služby (výmaz z registra),
- vedie register neziskových organizácií poskytujúcich všeobecne prospešné služby (§ 9 ods. 2 zákona NR SR č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona č. 35/2002 Z. z.),
- zabezpečuje zverejnenie údajov zapísaných v registri neziskových organizácií poskytujúcich všeobecne prospešné služby v Obchodnom vestníku (§ 11 ods. 6 zákona NR SR č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona č. 35/2002 Z. z.),
- vydáva odpisy rozhodnutí, výpisy z registra a stanoviská o zaregistrovaných neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby,
- vykonáva dohľad, či nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby plní účel, na ktorý bola zriadená a vyhodnocuje výročné správy (§ 35 zákona NR SR č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona č. 35/2002 Z. z),
- vykonáva registráciu združenia obcí (§ 20e a nasl. zákona SNR č. 369/1990 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a menia a dopĺňajú sa niektoré ďalšie zákony),
- vydáva rozhodnutia o odmietnutí registrácie, zmenách v stanovách, štatutárnych zástupcov a sídla združenia obcí (§ 20d zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov),
- oznamuje Štatistickému úradu SR vznik združenia obcí, jeho názov, sídlo a zánik (§ 20e ods. 2 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znesení neskorších predpisov),
- rozhoduje o rozpustení združenia obcí a zabezpečuje konanie o jeho zániku (§ 20f zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov,
- vedie evidenciu uzatvorených dohôd alebo dokladu o členstve obcí v medzinárodnom združení (§ 21 ods. 5 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov),
- vedie evidenciu uzatvorených zmlúv o spolupráci a o členstve samosprávneho kraja v medzinárodných združeniach územných celkov alebo územných orgánov (§ 5 ods. 6 zákona č. 302/2002 Z. z o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch),
- vykonáva registráciu a vedie register združení spoločenstiev vlastníkov bytov a nebytových priestorov.

3. oddelenie živnostenského podnikania

- zabezpečuje výkon štátnej správy vo veciach živnostenského podnikania v druhom stupni,
V tomto rámci pripravuje pre prednostu návrhy na:
- rozhodnutia vo veciach vzniku a zániku živnostenského oprávnenia, pozastavenia prevádzkovania živnosti, povoľovania vykonávať funkciu zodpovedného zástupcu vo viac ako v jednej prevádzkarni, ukladania podmienok prevádzkovania živnosti, odpustenia prekážok prevádzkovania živnosti v súvislosti s konkurzom alebo núteným vyrovnaním a vo veciach uložených pokút za porušovanie ustanovení živnostenského zákona,
- preskúmavanie z vlastného alebo z iného podnetu právoplatných rozhodnutia vydané obvodnými úradmi,
- rozhodnutia o protestoch prokurátora proti rozhodnutiam obvodných úradov v oblasti svojej vecnej príslušnosti,
- rozhodnutia v rámci obnovy konania vo veciach živnostenského podnikania,
ďalej
- zabezpečuje riadenie a kontrolu výkonu štátnej správy uskutočňovaného obvodnými úradmi v územnej pôsobnosti kraja na úseku živnostenského podnikania a metodickým usmerňovaním a organizovaním pracovných porád zjednocuje postupy obvodných úradov pri rozhodovaní a výkone kontrolnej činnosti,
- spolupracuje so Slovenskou živnostenskou komorou,
- vybavuje sťažnosti smerujúce na úsek živnostenského podnikania,
- vedie v informačnom systéme evidenciu podnikateľov, ktorým boli obvodnými úradmi v územnej pôsobnosti kraja vydané doklady o živnostenskom oprávnení,
- vykonáva poradenskú činnosť na úseku živnostenského podnikania,
- plní úlohy člena skúšobnej komisie pri kvalifikačných skúškach.

II. Odbor krízového riadenia

1. Pôsobnosť krajského úradu na úseku obrany a riešenia krízových situácií je ustanovená v ústavnom zákone č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu.
2. Pôsobnosť krajského úradu na úseku civilnej ochrany je ustanovená v zákone Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov a v zákone č.515/2003 Z. z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3. Pôsobnosť krajského úradu na úseku riadenia štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu je ustanovená v zákone č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu.
4. Pôsobnosť krajského úradu na úseku integrovaného záchranného systému je ustanovená v zákone č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme,
5. Pôsobnosť krajského úradu na úseku obrany je riešená v zákone č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky.
6. Pôsobnosť krajského úradu na úseku hospodárskej mobilizácie je ustanovená v zákone č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii.
7. Pôsobnosť krajského úradu na úseku ochrany utajovaných skutočností je ustanovená v zákone č. 241/2001 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

1. oddelenie krízového plánovania a hospodárskej mobilizácie

a) na úseku krízového plánovania
- pripravuje podklady na rokovanie bezpečnostnej rady kraja, týkajúce sa zabezpečenia obrany štátu a zachovania jeho bezpečnosti, na ochranu života a zdravia osôb, na ochranu majetku, na dodržiavanie základných práv a slobôd, na odvrátenie ohrozenia alebo na obnovu narušeného hospodárstva, najmä riadneho fungovania zásobovania, dopravy a verejných služieb v obciach a na riadne fungovanie orgánov miestnej štátnej správy v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu (čl. 1 odsek 2 ústavného zákona č. 227/2002 Z.z.),
- pripravuje podklady na vyhodnocovanie bezpečnostnej situácie a krízových situácií bezpečnostnou radou kraja (čl. 9 ods. 2 ústavného zákona č. 227/2002 Z.z.),
- zabezpečuje prípravu podkladov a materiálov na plnenie úloh bezpečnostnou radou kraja, ktorými sa realizujú rozhodnutia bezpečnostnej rady kraja v období krízovej situácie (čl. 9 ods. 3 ústavného zákona č. 227/2002 Z.z.),
- vykonáva opatrenia na realizáciu opatrení nariadenej čiastočnej alebo všeobecnej mobilizácie ozbrojených síl (čl. 1 ods. 7 ústavného zákona č. 227/2002 Z.z.),
- zabezpečuje prípravu podkladov pre činnosť bezpečnostnej rady kraja pri riadení a usmerňovaní činnosti bezpečnostných rád obvodov, iných štátnych orgánov a vyššieho územného celku. Pripravuje podklady pre bezpečnostnú radu kraja na kontrolu plnenia úloh a opatrení uložených obvodným bezpečnostným radám, iným štátnym orgánom a vyššiemu územnému celku (čl. 9 ods. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z.z.),
- vykonáva v druhom stupni štátnu správu na úseku obrany štátu (§ 9 písm. d) zákona č. 319/2002 Z.z. o obrane SR),
- požaduje od územnej vojenskej správy oslobodzovanie zamestnancov - vojakov v zálohe krajského úradu od mimoriadnej vojenskej služby (ods. 2 písm. c), § 31 zákona č. 320/2002 Z.z. o brannej povinnosti),
- plní úlohy sekretariátu bezpečnostnej rady kraja (čl. 9 odsek 7 ústavného zákona č. 227/2002 Z.z.),
- vypracúva návrh plánu práce bezpečnostnej rady kraja na kalendárny rok a návrh ročného plánu hlavných úloh na úseku obrany štátu, vnútornej bezpečnosti a ochrany pre krajský úrad a podriadené úrady, koordinuje plnenie úloh podľa usmernení MV SR a príslušných ústredných orgánov štátnej správy,
- plní úlohy sekretariátu krízového štábu krajského úradu, podieľa sa na príprave materiálov na rokovanie krízového štábu a vedie jeho dokumentáciu (§ 8 ods. 2 zákona č. 387/2002 Z.z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu),
- organizuje a vykonáva odbornú prípravu vedúcich odborov a vedúcich oddelení a ďalších predurčených zamestnancov krajského úradu na úseku podpory obrany štátu a vnútornej bezpečnosti a usmerňuje jej vykonávanie na obvodných úradoch v rámci kraja,
- spolupracuje s krajským riaditeľstvom policajného zboru pri riešení opatrení v období krízovej situácie na úseku zabezpečenia verejného poriadku a dopravy (§ 114 písm. f) zákona č. 315/1996 Z.z. o premávke na pozemných komunikáciách),
- koordinuje a kontroluje v súčinnosti s vyšším územným celkom prípravu a zabezpečenie plnenia úloh potrebných na obranu štátu obvodnými úradmi a obcami (§ 9 písm. a) zákona č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky),
- prijíma opatrenia a ukladá úlohy potrebné na obranu štátu obvodným úradom a v spolupráci s príslušnou vyššou vojenskou správou kontroluje plnenie týchto úloh (§ 9 písm. b) zákona č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky),
- podieľa sa na zabezpečovaní prípravy a rozvoja podpory obrany štátu podľa § 26 zákona č. 319/2002 Z. z. o obrane SR, v znení zákona č. 330/2003 Z. z. ,
- koordinuje činnosť obvodných úradov a obcí pri príprave na krízovú situáciu a pri jej riešení (§ 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu),
- spolupracuje s vyšším územným celkom pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení (§ 8 ods. 1 písm. c) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu),
- vykonáva opatrenia na riešenie krízových situácií a plní úlohy ustanovené vládou a v rozsahu určenom vládou aj ústredným krízovým štábom pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení (§ 8 ods. 1 písm. d), e) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu),
- spolupracuje pri uskutočňovaní civilného núdzového plánovania a kontrole civilného núdzového plánovania obvodných úradov a obcí (§ 8 ods. 1 písm. f) a g) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu),
- rozhoduje o zákonných nárokoch podľa ústavného zákona, ktoré vznikli v čase výnimočného stavu alebo núdzového stavu a uhrádza náhrady za tieto zákonné nároky (§ 8 ods. 1) písm. h) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu),
- spolupracuje s príslušnými orgánmi iných štátov pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení (§ 8 ods. 1 písm. i) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu),
- organizuje odbornú prípravu krízových štábov obvodných úradov pri príprave na krízové situácie (§ 8 ods. 1 písm. j) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu),

b) na úseku hospodárskej mobilizácie:

Podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácií a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov a podľa príslušných vykonávacích všeobecne záväzných právnych predpisov plní úlohy, ktorými krajský úrad:

- koordinuje prípravu opatrení hospodárskej mobilizácie na území kraja, vypracúva a priebežne aktualizuje údajové dokumenty v súlade s § 3 písm. c) zákona č. 414/2002 Z.z. ,
- vedie evidenciu ľudských zdrojov na potreby plnenia pracovných úloh a evidenciu vecných prostriedkov na účely vecného plnenia,
- uplatňuje požiadavky obvodných úradov a požiadavky samosprávneho kraja na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie na vecne príslušných ústredných orgánoch štátnej správy (§ 14 písm. a) zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii...),
- sústreďuje informácie z jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie od obvodných úradov a aktualizované údaje predkladá dvakrát do roka ministerstvu -Metodický pokyn MH SR pre jednotný informačný systém hospodárskej mobilizácie – JIS HM číslo 26-01/1999 (§ 14 písm. b) zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii...),
- poskytuje dvakrát do roka obvodným úradom ministerstvom aktualizované údaje o subjektoch hospodárskej mobilizácie z jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie (§ 14 písm. c) zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii...),
- riadi a koordinuje činnosť obvodných úradov vo svojej pôsobnosti pri vykonávaní zákonom ustanovených opatrení a pri organizácii dodávok životne dôležitých výrobkov alebo tovarov, ich predaj s využitím mimoriadnych regulačných opatrení (§ 14 písm. d) zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii...),
- koordinuje s Ministerstvom hospodárstva SR prípravu štruktúry a rozsah výdavkov na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu, vypracúva a priebežne aktualizuje podklady na zavedenie regulácie predaja životne dôležitých výrobkov a tovarov pre potreby zabezpečenia krízovej situácie (§ 14 zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii...),
- prostredníctvom obvodných úradov vedie evidenciu o odberných oprávneniach a zabezpečuje ich distribúciu po nariadení mimoriadnych regulačných opatrení (§ 14 písm. j) bod 1 zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii... v znení neskorších predpisov),
- spolupracuje pri zabezpečovaní opatrení hospodárskej mobilizácie v oblasti organizácie dopravného zabezpečenia a v oblasti organizácie stavebných a sanačných činností so samosprávnym krajom podľa osobitných predpisov (§ 14 ods. 2 zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii... v znení neskorších predpisov),
- vedie príslušnú výkazovú dokumentáciu regulácie predaja životne dôležitých výrobkov a usmerňuje obvodné úrady v oblasti prípravy zabezpečenia vyhlásenia mimoriadnych regulačných opatrení,
- spolupracuje s ostatnými zainteresovanými subjektami pri naplňovaní databázy údajových dokumentov kraja na úseku regulácie predaja pre jednotný informačný systém hospodárskej mobilizácie,
- vykonáva kontrolnú činnosť na obvodných úradoch a hodnotí ich pripravenosť na zavedenie mimoriadnych regulačných opatrení na území kraja,
- po vyhlásení mimoriadnych regulačných opatrení sleduje obeh regulovaných druhov výrobkov, upravuje a stanovuje množstvo a sortiment regulovaných druhov výrobkov pre jednotlivé kategórie obyvateľstva,
- pripravuje vydanie nariadenia na predaj obmedzeného množstva výrobkov a tovarov vo svojom územnom obvode,
- zabezpečuje distribúciu odberných oprávnení potrebných na doplnenie existujúcich.

c) na úseku ochrany utajovaných skutočností

Plní úlohy, ktorými krajský úrad
- metodicky usmerňuje, koordinuje a kontroluje ochranu utajovaných skutočností v oblasti personálnej, administratívnej, fyzickej, objektovej, priemyselnej bezpečnosti a technických prostriedkov v súlade so zákonom č. 241/2001 Z. z. a vykonávacími predpismi k nemu v krajskom úrade a v obvodných úradoch,
- zabezpečuje vykonanie bezpečnostnej previerky pre stupeň utajenia „Vyhradené“ a plní úlohy súvisiace s predkladaním materiálov a návrhov na určenie osoby, ktoré sa majú oboznamovať s utajovanými skutočnosťami podľa príslušného stupňa utajenia (§ 17 ods. 2, § 21 a § 18 písm. a) zákona č. 241/2001 Z. z.),
- vykonáva poučenie a oboznámenie určených osôb s povinnosťami pri ochrane utajovaných skutočností, vedie zoznam funkcií, pri ktorých výkone sa môžu oprávnené osoby oboznamovať s utajovanými skutočnosťami na krajskom úrade (§ 28 ods. 1 zákona č. 241/2001 Z. z.),
- pripravuje podklady pre Národný bezpečnostný úrad na zabezpečenie žiadosti o certifikáciu mechanických zábranných prostriedkov slúžiacich na ochranu budov a priestorov, v ktorých sa nachádzajú utajované skutočnosti a na technické zabezpečovacie prostriedky (vyhláška NBÚ č. 89/2002 Z. z. a vyhláška NBÚ č. 88/2002 Z .z.),
- zabezpečuje úlohy súvisiace s postúpením utajovaných skutočností v oblasti priemyselnej bezpečnosti a to v súlade s § 42 a 43 zákona č. 241/2001 Z. z. a § 1vyhlášky NBÚ č.28/ 2002 Z. z.),
- vypracúva metódy ochrany a bezpečnostný projekt na technické prostriedky, na ktorých sa vytvárajú, kopírujú alebo inak rozmnožujú, spracúvajú, prenášajú, ukladajú alebo uchovávajú utajované skutočnosti a vypracúva návrh žiadosti o certifikáciu technických prostriedkov (vyhláška NBÚ č. 90/2002 Z. z.),
- vo vymedzenom rozsahu kontroluje výkon spisovej služby a manipuláciu, ukladanie a ochranu utajovaných skutočností v krajskom a v riadených obvodných úradoch (§ 10 ods. 3 zákona .241/2001 Z. z),
- zabezpečuje vedenie evidencie administratívnych pomôcok, evidenciu oprávnených osôb pre stupeň utajenia „Vyhradené“, evidenciu zániku oprávnených osôb a evidenciu a zoznamy oprávnených osôb ustanovené v § 5 vyhlášky NBÚ č. 2/2002 Z. z. a v § 13 ods.4 vyhlášky NBÚ č. 455/2001 Z. z.,
- zabezpečuje archivovanie a vyraďovanie utajovaných skutočností podľa zákona č. 395/ 2002 Z. z. a vyhlášky MV SR č. 628/2002 Z. z. a osobitných predpisov, ako aj registratúrneho poriadku a registratúrneho plánu úradu (vyhláška NBÚ č.455/2001 Z. z.),
- za celý úrad vedie protokoly, v ktorých sa evidujú utajované skutočnosti , ktoré vznikli z činnosti krajského úradu ako aj tie, ktoré došli krajskému úradu (§ 6 ods.1 vyhlášky č. 455/2001 Z. z.),
- vedie evidenciu interných predpisov, ktoré obsahujú utajované skutočnosti a evidenciu utajovaných skutočností, ktorých charakter vyžaduje dlhodobé utajenie (§ 13 ods.1 písm. h) a písm. i) vyhlášky č. 455/2001 Z. z.),
- zabezpečuje utajované skutočnosti pri organizačných zmenách (§ 22 vyhlášky NBÚ č.455/2001 Z. z.),
- zabezpečuje úlohy súvisiace s neoprávnenou manipuláciou s utajovanými skutočnosťami (§ 21 vyhlášky NBÚ č. 455/2001 Z. z.).

2. oddelenie civilnej ochrany obyvateľstva

Zabezpečuje úlohy, ktorými krajský úrad
- koordinuje činnosť obvodných úradov a iných štátnych orgánov pri tvorbe programov rozvoja kraja v oblasti civilnej ochrany (§ 13),
- poskytuje Ministerstvu vnútra SR súhrnné informácie o stave plnenia úloh civilnej ochrany a konzultuje ich ďalšie smerovanie a rozvoj (§ 9),
- riadi, koordinuje a kontroluje plnenie úloh civilnej ochrany v pôsobnosti krajského úradu (§ 6 a § 13),
- uskutočňuje civilné núdzové plánovanie a kontroluje civilné núdzové plánovanie obvodných úradov a obcí (§ 8 ods. 1 písm. f) a g) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu),
- koordinuje činnosť podnikateľov a právnických osôb pri civilnom núdzovom plánovaní, (§ 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu),
- vypracúva analýzu možného ohrozenia osôb a majetku na území kraja pre prípad mimoriadnej udalosti (§ 13),
- vypracúva v súčinnosti s obvodnými úradmi plán ochrany obyvateľstva (§ 13),
- pripravuje opatrenia na realizáciu režimových opatrení zameraných na ochranu obyvateľstva pri mimoriadnych udalostiach, ak nepatria do pôsobnosti obvodného úradu (§ 13),
- uplatňuje stavebno-technické požiadavky na stavby z hľadiska požiadaviek civilnej ochrany a rozhoduje o zrušení zariadení na účely civilnej ochrany (§ 13),
- koordinuje, kontroluje a usmerňuje vykonávanie revízií, servisu a opráv technologických zariadení v ochranných stavbách (§ 13),
- koordinuje a kontroluje úlohy na úseku ochrany obyvateľstva vypracúvaním podkladov na vykonávanie revízií, servisu a opráv technologických zariadení v ochranných stavbách (§ 13),
- vedie prehľad o stave zabezpečenia ukrytia obyvateľstva a rieši zabezpečenie nedostatkových druhov prostriedkov individuálnej ochrany (§ 6),
- vypracúva a vedie dokumentáciu civilnej ochrany (§13),
- riadi, koordinuje a kontroluje činnosť pri hospodárení s materiálom civilnej ochrany (§ 6),
- uplatňuje požiadavky na vykonávanie údržby a opráv (§ 6 ods. 2),
- plánuje, navrhuje vyhlásenie a podieľa sa na riadení a zabezpečovaní evakuácie (§ 6 a § 13),
- zabezpečuje materiálno technické zabezpečenie osôb pri evakuácii (Vyhláška MV SR č. 75/1995 Z. z. o zabezpečovaní evakuácie v znení neskorších predpisov),
- zabezpečuje materiálno technické zabezpečenie jednotiek civilnej ochrany vykonávajúcich záchranné, lokalizačné a likvidačné práce na území postihnutom mimoriadnou udalosťou (Vyhláška MV SR č. 201/2002 Z. z. o organizovaní jednotiek CO a zabezpečovaní ZLLP),
- zabezpečuje núdzové zásobovanie a núdzové ubytovanie osôb postihnutých mimoriadnou udalosťou (§ 6),
- vedie prehľad o stravovacích zariadeniach a ubytovacích zariadeniach a predkladá ich do plánovacej dokumentácie krajského úradu (Pokyny č. 1/2000 Ministerstva hospodárstva SR pre oblasť zásobovania evakuácie),
- spolupracuje s obvodnými úradmi a inými právnickými osobami určenými na zabezpečenie obyvateľstva a jednotiek civilnej ochrany pri evakuácii (Pokyny č. 1/2000 Ministerstva hospodárstva SR pre oblasť zásobovania evakuácie),
- vykonáva kontrolnú činnosť v oblasti núdzového zásobovania a núdzového ubytovania osôb a materiálno technického zabezpečenia jednotiek CO pri vykonávaní záchranných, lokalizačných a likvidačných prác (§ 6),
- koordinuje plánovaciu činnosť na úrovni kraja v oblasti evakuácie v spolupráci s vyššími územnými celkami a špecializovanou štátnou správou (§ 13),
- koordinuje, vypracúva a vedie dokumentáciu civilnej ochrany na úseku núdzového zásobovania a núdzového ubytovania osôb počas mimoriadnej udalosti (§ 6 a § 13),
- plánuje pridelenie finančných, technických a materiálových prostriedkov na zabezpečenie civilnej ochrany vrátane zariadení pre ochranu obyvateľstva (§ 13),
- pripravuje podklady k rozhodnutiu o náhrade výdavkov a náhrade škody (§ 15) a uhrádza tieto náhrady (Zákon NR SR č. 129/2002, § 5),
- zabezpečuje súčinnosť s krízovým štábom pri plnení jeho úloh cestou koordinačného strediska (§ 9 zákona NR SR č. 227/2002 Z. z.),
- koordinuje a kontroluje protiradiačné, protichemické a protibiologické opatrenia (§ 6),
- odborne a metodicky usmerňuje obvodné úrady pri zabezpečovaní a plnení úloh civilnej ochrany pri prevencii závažných priemyselných havárií (zákon č. 261/2002 Z. z. o prevencii závažných priemyselných havárií ...),
- vykonáva odbornú prípravu záchranných zložiek integrovaného záchranného systému v rozsahu ustanovenom v § 16 (§ 5 zákona NR SR č. 129/2002),
- plánuje a riadi odbornú prípravu a vzdelávanie zamestnancov civilnej ochrany (§ 13),
- plánuje a riadi odbornú prípravu a vzdelávanie zamestnancov na úseku integrovaného záchranného systému (§ 13),
- organizuje preventívno-výchovnú a propagačnú činnosť v kraji a obvodných úradoch (§ 6 a § 13),
- spolupracuje s inštitúciami s humanitným poslaním pri príprave jednotiek civilnej ochrany a príprave občanov na sebaochranu a vzájomnú pomoc (§18),
- predkladá návrh skladby, rozsahu a určenie výdavkov na civilnú ochranu za úsek núdzového zásobovania a zabezpečenia obyvateľstva pri evakuácii (§ 13),
- zabezpečuje samostatné odborné činnosti v oblasti rozpočtovania civilnej ochrany a integrovaného záchranného systému s predkladaním návrhov skladby, rozsahu (§§ 5 a 13),

3. oddelenie krízového riadenia a integrovaného záchranného systému

- riadi a organizuje činnosť koordinačného strediska (§ 13),
- pripravuje opatrenia na realizáciu režimových opatrení zameraných na ochranu obyvateľstva pri mimoriadnych udalostiach (§ 13),
- v mimopracovnej dobe zabezpečuje plnenie úloh civilnej ochrany vyčlenením pracovníka z úseku civilnej ochrany do pracovnej pohotovosti (§§ 6 a 14),
- navrhuje vyhlasovanie a odvolávanie mimoriadnej situácie na území kraja (§ 13),
- koordinuje plnenie úloh ochrany obyvateľstva v komisiách vytváraných prednostom krajského úradu pre ochranu obyvateľstva (§ 6),
- podieľa sa na činnosti komisií vytváraných prednostom krajského úradu pre ochranu obyvateľstva (§ 6),
- sústreďuje a vyhodnocuje súhrnné informácie o stave zabezpečenia a plnenia úloh integrovaného záchranného systému v kraji (§ 6),
- vypracúva a vedie dokumentáciu integrovaného záchranného systému (§ 5 zákona č. 129/2002 Z. z.),
- riadi a organizuje činnosť koordinačného strediska integrovaného záchranného systému (§ 5 zákona NR SR č. 129/2002 Z. z.),
- riadi, koordinuje a kontroluje plnenie úloh integrovaného záchranného systému na území kraja (§ 6),
- poskytuje Ministerstvu vnútra SR súhrnné informácie o stave plnenia úloh integrovaného záchranného systému a konzultuje ich ďalšie smerovanie a rozvoj (§ 9),
- utvára technické podmienky pre činnosť koordinačného strediska,(§ 5 zákona NR SR č. 129/2002 Z. z.),
- koordinuje, metodicky usmerňuje a využíva informačný systém civilnej ochrany a geografický informačný systém civilnej ochrany (CIPREGIS) na území kraja (§ 6 ),
- získava z regionálneho geografického informačného systému (REGIS) údaje o kraji využiteľné pre civilnú ochranu (§ 6),
- zabezpečuje nepretržitosť všetkých druhov spojenia, vykonáva súčinnosť pri zabezpečení spojenia (§ 6 odsek 2),
- zabezpečuje príjem tiesňového volania na linke tiesňového volania 112 (§ 6 zákona NR SR č. 129/2002 Z. z.),
- vyhodnocuje informácie o tiesňovom volaní (§ 5 zákona NR SR č. 129/2002 Z. z.),
- zabezpečuje hlasový a dátový prenos informácií telekomunikačnými sieťami a telekomunikačnými zariadeniami s operačnými strediskami tiesňového volania v územnom obvode kraja, ostatnými koordinačnými strediskami a s ministerstvom (§ 5 zákona NR SR č. 129/2002 Z. z.),
- vypracúva plán poskytovania pomoci (§ 5 zákona NR SR č. 129/2002 Z. z.),
- vedie prehľad o silách a prostriedkoch záchranných zložiek integrovaného záchranného systému a o ich zásahových obvodoch (§ 8 zákona NR SR č. 129/2002 Z. z.),
- vedie prehľad o silách a prostriedkoch právnických osôb a fyzických osôb oprávnených na podnikanie, využiteľných na účely poskytovania pomoci v tiesni (§ 5 zákona NR SR č. 129/2002 Z. z.),
- spolupracuje s orgánmi zodpovednými za pátranie po lietadlách pri leteckých nehodách (§ 12 zákona NR SR č. 129/2002 Z. z.),
- vyžaduje prostredníctvom Ministerstva vnútra SR pomoc záchranných zložiek integrovaného záchranného systému z iného kraja, ak na zásah nepostačujú vlastné sily a prostriedky; v prípade, ak hrozí nebezpečenstvo z omeškania, môže o pomoc požiadať priamo iné koordinačné stredisko (§ 5 zákona NR SR č. 129/2002 Z. z.),
- zabezpečuje vyrozumenie orgánov a organizácií a varovanie obyvateľstva (§ 13),
- zabezpečuje varovanie obyvateľstva, ak tak nevykonali zákonom určené právnické osoby alebo fyzické osoby oprávnené na podnikanie (§ 5 zákona NR SR č. 129/2002 Z. z.),
- vyrozumieva obce, orgány štátnej správy a iné právnické osoby, ktoré zabezpečujú úlohy súvisiace so záchrannými, lokalizačnými a likvidačnými prácami pri mimoriadnych udalostiach a pri vyhlasovaní krízových stavov (§ 2 zákona NR SR č. 129/2002 Z. z.),
- podieľa sa na plnení úloh súvisiacich s vykonávaním záchranných, lokalizačných a likvidačných prác na základe rozhodnutia štátnych orgánov podľa osobitných právnych predpisov (§ 5 zákona NR SR č. 129/2002 Z. z.),
- sústreďuje a vyhodnocuje súhrnné informácie o stave zabezpečenia a plnenia úloh civilnej ochrany v kraji (§ 6),
- riadi záchranné, lokalizačné a likvidačné práce na území kraja (§ 6 a § 13),
- koordinuje prieskum a monitorovanie na území kraja (§ 6),
- navrhuje vyhlasovanie a odvolanie mimoriadnej situácie na území kraja, ak rozsah mimoriadnej udalosti presahuje územný obvod obvodného úradu (§ 13 odsek 2),
- riadi informačný systém civilnej ochrany a plní jeho úlohy na území kraja (§ 13),
- podieľa sa na vypracúvaní koncepcie organizácie a rozvoja integrovaného záchranného systému (§ 5 ods. 1 písm. d).

III. Odbor financií

1. oddelenie rozpočtu a účtovníctva

- predkladá Ministerstvu vnútra SR podklady k zostaveniu návrhu štátneho rozpočtu,
- zabezpečuje v rámci schválených a rozpísaných limitov štátneho rozpočtu činnosť krajského úradu a obvodných úradov,
- predkladá podklady k vypracovaniu správy o vývoji rozpočtového hospodárenia podľa pokynov Ministerstva vnútra SR,
- vyhodnocuje ukazovatele a ciele Programového rozpočtovania a tieto predkladá Ministerstvu vnútra SR,
- vypracúva návrh štátneho záverečného účtu,
- poskytuje preddavky na činnosť obvodných úradov a zabezpečuje ich zúčtovanie,
- zostavuje rozpočet príjmov a výdavkov za krajský úrad a obvodné úrady,
- vykonáva správu pohľadávok a záväzkov a zabezpečuje ich ochranu,
- predkladá návrhy na zaradenie stavieb do registra investícií a oznamuje zmeny v registri investícií,
- kontroluje hospodárenie obvodných úradov so zvereným preddavkom,
- poskytuje v rámci rozpisu určeného Ministerstvom vnútra SR prostredníctvom obvodných úradov decentralizačnú dotáciu na matričnú činnosť pre obce a zabezpečuje jej zúčtovanie so štátnym rozpočtom,
- poskytuje prostredníctvom obvodných úradov finančné prostriedky na prípravu, vykonanie a zabezpečenie volieb a referenda a zabezpečuje ich zúčtovanie,
- predkladá Ministerstvu vnútra SR žiadosti o vykonanie rozpočtových opatrení,
- vedie účtovníctvo podľa osobitných predpisov,
- usmerňuje finančné zabezpečenie preneseného výkonu štátnej správy,
- zabezpečuje v rámci rozpočtových prostriedkov dofinancovanie rozostavanej družstevnej bytovej výstavby a individuálnej bytovej výstavby,
- pripravuje rozhodnutia o odvolaní voči rozhodnutiu obvodného úradu o uložení pokuty podľa § 19 ods. 1 zákona č. 381/2001 Z. z.,
- zabezpečuje úlohy vo veciach mimosúdnych rehabilitácií,

2. oddelenie majetkovoprávne

- predkladá Ministerstvu vnútra SR žiadosti o udelenie súhlasu pri nakladaní s majetkom štátu podľa zákona NR SR č. 278/1993 Z. z. o nakladaní s majetkom štátu v znení neskorších predpisov a zabezpečuje úlohy na tomto úseku.


IV. Kancelária prednostu

1. oddelenie organizačné

- zabezpečuje kontrolu úloh súvisiacich s riadením a kontrolou výkonu štátnej správy uskutočňovaného obvodnými úradmi
- v tom:
- pripravuje porady prednostu s vedúcimi odborov a iných organizačných útvarov krajského úradu,
- pripravuje porady s prednostami obvodných úradov, na ktorých je vykonávaná kontrola zabezpečovania pôsobností obvodného úradu v oblasti výkonu štátnej správy,
- pripravuje informácie z podkladov jednotlivých odborov a iných organizačných útvarov na hodnotenie výkonu štátnej správy v pôsobnosti krajského úradu a obvodných úradov v kraji,
- vypracúva závery z porád prednostu,
- zabezpečuje kontrolu plnenia úloh, ktoré vyplynuli zo záverov z porád prednostu,
- zabezpečuje odborné a administratívne práce pre prednostu,
- úzko spolupracuje s odbormi a inými organizačnými útvarmi krajského úradu,
- poskytuje informácie Ministerstvu vnútra SR o plnení úloh krajského úradu a obvodných úradov v oblasti výkonu štátnej správy a v iných rozhodujúcich činnostiach,
- zabezpečuje úlohy súvisiace s koordináciou výkonu štátnej správy uskutočňovaného obcami a vyšším územným celkom
v tom :
- vypracúva z podkladov odborov a obvodných úradov informácie o zabezpečovaní preneseného výkonu štátnej správy obcami a vyššími územnými celkami na odvetvových úsekoch v pôsobnosti krajského úradu a obvodných úradov a predkladá ich Ministerstvu vnútra SR,
- zabezpečuje v spolupráci s jednotlivými odbormi kontrolu správnosti údajov poskytovaných obcami a vyššími územnými celkami,
- zabezpečuje podklady pre prednostu na rokovania s orgánmi územnej samosprávy,
- zabezpečuje úlohy súvisiace s koordináciou plnenia spoločných úloh na úsekoch riešenia problematiky rómskej národnostnej menšiny, drogových záležitostí, prevencie kriminality a inej protispoločenskej činnosti,
- plní úlohy v zabezpečovaní vzťahov k územnej samospráve,
- plní úlohy súvisiace so sprístupňovaním informácií podľa zákona NR SR č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám,- koordinuje odbory a iný organizačný útvar vo veciach sprístupňovania informácií, - vedie centrálnu evidenciu o poskytnutých informáciách podľa zákona NR SR č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám.


2. oddelenie informatiky a správy registratúry

a) na úseku informatiky

- spoluzodpovedá s ostatnými organizačnými útvarmi úradu v rozsahu pôsobnosti krajského úradu za uplatňovanie zákona NR SR č. 261/1995 Z.z. o štátnom informačnom systéme pri prevádzke Informačného systému miestnej štátnej správy v odvetvovej pôsobnosti Ministerstva vnútra SR (IS MŠS MV SR),
- vypracúva Koncepciu informatizácie krajského úradu a obvodných úradov v pôsobnosti krajského úradu, na základe Koncepcie IS MŠS MV SR vypracovanej MV SR,
- zabezpečuje riadenie zamestnancov obvodných úradov na úseku informatiky v oblasti koncepčného a operatívneho plánovania,
- spolupracuje s projektantmi, dodávateľmi a servisnými organizáciami pri realizácii Projektu IS MŠS MV SR vo všetkých jeho etapách životnosti v časti týkajúcej sa krajského úradu podľa Organizačného zabezpečenia informačného systému miestnej štátnej správy v Slovenskej republike vydaného MV SR,
- organizuje a riadi preberacie konania dodávok informačných technológií v súlade s Projektmi IS MŠS MV SR týkajúcich sa krajského úradu,
- zabezpečuje prevádzku, správu a servis lokálnych počítačových sietí úradu, WAN siete VS-NET a servis samostatných počítačov na organizačných útvaroch úradu, štátnych rozpočtových, príspevkových organizáciách a zariadeniach, ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti úradu, podľa Prevádzkových pokynov lokálnej počítačovej siete úradov miestnej štátnej správy v Slovenskej republike vydaných Ministerstvom vnútra SR,
- zabezpečuje prevádzku komunikačného podsystému Registra obyvateľov a Správnych agend v rámci IS MŠS MV SR vo vnútri úradu a pre potreby UOŠS a iných používateľov zo zákona,
- rozpracúva v spolupráci s organizačnými útvarmi úradu na konkrétne podmienky úradu metodické pokyny pre využívanie jednotlivých aplikácií, vydaných Ministerstvom vnútra SR a zodpovedá za plnenie úloh z nich vyplývajúcich,
- spoluzodpovedá s ostatnými organizačnými útvarmi za uplatňovanie zákona NR SR č. 428/2002 Z.z. o ochrane osobných údajov, ďalej zákona NR SR č. 241/2001 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností rámci IS MŠS MV SR v pôsobnosti úradu,
- spoluzodpovedá s ostatnými organizačnými útvarmi úradu za uplatňovanie zákona NR SR č. 34/2001 Z.z. tzv. Autorský zákon,
- vykonáva metodicko-inštruktážne previerky na úseku informatiky obvodných úradov v pôsobnosti krajského úradu, podľa plánu kontrolnej činnosti úradu,
- pripravuje technické podklady pre uzatváranie zmlúv na dodávku zariadení, prác a služieb v oblasti informačných technológií v súlade so zákonom NR SR č. 263/1999 Z.z. o verejnom obstarávaní,
- pripravuje podklady pre plánovanie finančných prostriedkov na nákup informačných technológii v rámci ročného rozpočtu krajského úradu v pôsobnosti krajského úradu,
- navrhuje a spolurealizuje opatrenia na ochranu výpočtovej techniky a s ňou spojenú komunikačnú techniku na úrade,
- zabezpečuje technické pripojenie úradu do siete Internet a zodpovedá za jeho funkčnosť pri dodržaní opatrení na ochranu dát IS MŠS MV SR v rámci úradu,
- vedie evidenciu hardvéru a softvéru vo vlastníctve úradu alebo úradu zapožičaného,
- organizuje porady pracovníkov na úseku informatiky obvodných úradov za účelom koordinácie obvodných úradov v pôsobnosti krajského úradu v oblasti budovania a prevádzky IS MŠS MV SR,
- zúčastňuje sa porád organizovaných odborom informatiky Ministerstva vnútra SR, sekcie verejnej správy za účelom koordinácie budovania a prevádzky IS MŠS MV SR a dáva podnety na rozvoj informatizácie miestnej štátnej správy v odvetvovej pôsobnosti Ministerstva vnútra v SR a zabezpečuje plnenie ich záverov,
- zúčastňuje sa porád prednostu úradu týkajúcich sa budovania a prevádzky IS MŠS MV SR v pôsobnosti úradu a zabezpečuje plnenie ich záverov,
- operatívne rieši problémy s budovaním a prevádzkou IS MŠS MV SR v pôsobnosti krajského úradu v spolupráci s organizačnými útvarmi úradu a vedením obvodných úradov,
- vykonáva funkciu správcu internetovej stránky úradu,

b) na úseku správy registratúry

- zabezpečuje odbornú správu registratúry pochádzajúcej z činnosti krajského úradu a bývalého krajského úradu (§ 16 ods. 2 zákona NR SR č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov),
- stará sa o riadnu evidenciu záznamov, zodpovedá za ich účelné a bezpečné uloženie (§ 16 zákona č. 395/2002 Z. z., §§ 17-25 vyhlášky MV SR č. 628/2002 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov),
- stará sa o riadne vyraďovanie registratúry krajského úradu a registratúry bývalého krajského úradu (§§ 19-20 zákona č. 395/2002 Z.z.),
- umožňuje výkon dozoru nad vyraďovaním registratúry krajského úradu a registratúry bývalého krajského úradu (§ 16 ods. 2 písm. f) zákona č. 395/2002 Z. z.),
- odovzdáva archívne dokumenty na uschovanie príslušnému štátnemu archívu (§ 22 zákona č. 395/2002 Z. z.),
- zabezpečuje funkciu vecného správcu automatizovaného systému správy registratúry úradu,
- v spolupráci s Ministerstvom vnútra SR zabezpečuje metodicko-kontrolné usmerňovanie správy registratúry organizačných útvarov krajského úradu, ako aj obvodného úradu a jeho pracovísk a vykonáva s tým spojené školenia zamestnancov,
- zabezpečuje odborné práce pri preberaní, evidovaní, ukladaní, označovaní, ochrane, využívaní a vyraďovaní registratúry pochádzajúcej z činnosti krajského úradu, ako aj z činnosti bývalého krajského úradu,

c) podateľňa krajského úradu

- zabezpečuje čiastkové odborné agendy na úseku správy registratúry a informačného systému krajského úradu,
- zabezpečuje styk s poštovým úradom,
- zabezpečuje preberanie a triedenie záznamov obvodnému úradu doručených,
- zabezpečuje odosielanie zásielok z krajského úradu,
- zabezpečuje centrálnu evidenciu doručených záznamov,
- zabezpečuje vyhotovovanie prehľadových zostáv k zaevidovaným záznamom.


V. Útvar vnútornej prevádzky

- zabezpečuje materiálno-technické vybavenie krajského úradu a obvodných úradov,
- zabezpečuje investičnú výstavbu krajského úradu a obvodných úradov,
- vykonáva inventarizáciu majetku krajského úradu a obvodných úradov,
- zabezpečuje starostlivosť o majetok v správe krajského úradu a v užívaní obvodných úradov, jeho údržbu a prevádzku,
- v rámci schválených výdavkov štátneho rozpočtu zabezpečuje verejné obstarávanie tovarov, prác a služieb,
- vytvára podmienky na zdravý a bezpečný výkon úloh v pôsobnosti krajského úradu a obvodných úradov,
- zabezpečuje starostlivosť o zamestnancov v oblasti stravovania,
- zabezpečuje autoprevádzku.

Služobný úrad

- je služobným úradom zamestnancov krajských úradov a obvodných úradov,
- plní úlohu osobného úradu pre prednostov krajských úradov a obvodných úradov podľa zákona o štátnej službe a zamestnancov, ktorí vykonávajú štátnu službu v krajskom úrade a obvodných úradoch a pre zamestnancov, ktorí vykonávajú verejnú službu v krajskom úrade a v obvodnom úrade,
- predkladá Ministerstvu vnútra SR podklady k návrhu zostavenia systemizácie za krajský úrad a obvodné úrady v územnej pôsobnosti,
- predkladá Ministerstvu vnútra SR žiadosti o zmeny v systemizácii,
- predkladá podľa požiadaviek Ministerstva vnútra SR podklady k vypracovaniu správy o uplatňovaní zákona o štátnej službe za krajské úrady,
- plní úlohy pri uplatňovaní štátnozamestnaneckých vzťahov a pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov, ktorí vykonávajú štátnu službu a verejnú službu v krajskom úrade a v obvodných úradoch podľa zákona o štátnej službe a zákona o verejnej službe (zákona o výkone práce vo verejnom záujme - po nadobudnutí účinnosti zákona,
- spolupracuje s Ministerstvom vnútra SR pri personálnom plánovaní potrieb krajských úradov a obvodných úradov,
- realizuje politiku stratégie rozvoja a plánovania ľudských zdrojov v štátnej službe pri výkone pôsobnosti krajského úradu a obvodných úradov,
- posudzuje požiadavky obvodných úradov na ich personálne zabezpečenie,
- spolupracuje s prednostami obvodných úradov pri hodnotení zamestnancov,
- vykonáva činnosti súvisiace s odmeňovaním a likvidáciou miezd zamestnancov vykonávajúcich štátnu službu a verejnú službu v krajskom úrade a v obvodných úradoch,
- vypracúva sociálne programy a zabezpečuje kolektívne vyjednávanie.

Kľúčové slová:

Vzorová náplň činnosti krajského úradu