|
|
Negramotnosť a gramotnosť v meniacom sa svete
|
Druh adresy (o koho ide):
|
článok v časopise |
Jazyk:
|
SK |
Autor:
|
Lukáč Marek |
Zhrnutie:
|
Fenomén negramotnosti je celosvetovým problémom, ktorý nadobudol sociálno-patologické rozmery. |
Rok:
|
2001 |
Štát:
|
Slovensko |
Časopis:
|
Vzdelávanie dospelých |
Zväzok, rok, číslo:
|
ročník VI, 2001, č. 1 |
Dátum publikovania:
|
00//0000 |
Strana:
|
20-41 |
Text:
|
Vzdelanie nadobúda v postindustriálnej spoločnosti najvyššiu hodnotu a stáva sa nevyhnutným prvkom života spoločnosti a jednotlivca, nadobúda charakter inštrumentálnej veličiny riadiacej spoločenské procesy. Existuje skupina ľudí, ktorá sa z rôznych dôvodov nestala objektom vzdelávacích aktivít, avšak oveľa závažnejšia je pomerne veľká skupina ľudí, ktorí neovládajú základné prvky čítania a písania. Fenomén negramotnosti je celosvetovým problémom, ktorý nadobudol sociálno-patologické rozmery. Vzhľadom ku kultúrnej, ekonomickej a sociálnej rozdielnosti v jednotlivých krajinách, bolo nevyhnutné vytvoriť odlišné kritéria pre posudzovanie gramotnosti a negramotnosti. Podľa úrovne schopností čítať a písať je možné špecifikovať základné druhy negramotnosti: klasická, funkčná, jazyková a kultúrna. Štatistiky UNESCO uvádzajú údaje o negramotnosti v Európe. Aj na Slovensku je možné usudzovať istú mieru úplnej negramotnosti najmä medzi rómskymi obyvateľmi, kde zlyháva inštitút povinnej školskej dochádzky. Inštitúcie medzinárodnej autority vo vzdelávaní, akou najmä je UNESCO sa vo svojich strategických programoch podrobne venujú odstraňovaniu negramotnosti. |
Kľúčové slová:
|
negramotnosť, klasická negramotnosť, funkčná negramotnosť, jazyková negramotnosť, kultúrna negramotnosť |
|
|
|