|
|
Prevencia násilia v škole a v školských výchovných zariadeniach
|
Druh adresy (o koho ide):
|
článok v časopise |
Jazyk:
|
SK |
Autor:
|
Kopčanová Dagmar |
Rok:
|
2001 |
Štát:
|
Slovensko |
Časopis:
|
Vychovávateľ |
Zväzok, rok, číslo:
|
ročník XLV, marec 2001, č.7 |
Dátum publikovania:
|
00//0000 |
Strana:
|
10-13 |
Text:
|
Článok poskytuje informácie o vplyvoch formujúcich osobnosť dieťaťa, ktoré za určitých okolností môžu byť zdrojom násilných prejavov.V súčastnosti, kedy škola stále kladie dôraz na rozvoj kognitívnych funkcií na úkor sociálno-ekonomických schopností jedinca, sú mnohé negatívne vplyvy z každodenného životného prostredia dieťaťa, často uplatňované aj v médiach, zdrojom narastajúceho napätia v rôznych oblastiach života. Potenciálne zdroje napätia prameniace v rodinnom živote, v skúsenostiach získavaných vyspelou vedou a technikou v protiklade k nedostatočne vybudovanej orienatnčnej istote a sebadôvere a ich možné vyústenie do depresívnych a aj agresívnych reakcií.Potenciálny zdroj násilných prejavov v škole a školských výchovných zariadeniach, jeho formy, prejavy a podiel na zlyhávaní dieťaťa alebo mladého človeka. Formy násilia vyplývajúce z rovesníckych vzťahov a možnosti násilia vyplývajúce zo vzťahu učiteľa a žiaka. Nutnosť zmeny doterajšieho chápania výchovy, partnerský prístup k dieťaťu, ktorý má viesť k humanizácii školy, ktorá umožní dieťaťu uspokojovanie jeho potrieb. Školský psychológ ako nový prvok v systéme školy, ktorý sa zaoberá otázkami psychohygieny a je strážcom prosociálneho správania sa všetkých subjektov príslušného školského systému, jeho činnosť výrazne zameraná na predchádzanie agresivity a násilia na školách. Sú popísané formy jeho práce a zhodnotený nesporný význam jeho činnsoti na školách. |
Kľúčové slová:
|
násilie, škola, zdroje násilia, zdroje napätia, školský psychológ |
|
|
|